torsdag 14 augusti 2014

Sökträning, semester å snart premiärtävling i sök

Ojsan hoppsan. Jag har ju inte skrivit på jättelänge. Eller, jag har påbörjat flera inlägg, men inte riktigt lyckats avsluta dom så att jag kan posta dom.

Vi har inte direkt legat helt på latsidan sedan i maj. Sökträningen har fortsatt och vi har varit med på vårt första läger, jag å Zonda.  Detta var ett läger på min klubb och vi var givetvis med i SÖKET! :D Det var en jättebra helg där vi hade två toppenbra instruktörer! Båda var raka i sitt sätt och kunniga som fan. Jävligt bra mao! Jag fick veta att jag pysslar alldeles för mycket i söket, och ja, nog är det så.

 Jag har sagt det förut men det tåls att sägas igen: Zonda hade kunnat gå långt... men nu har hon bara mig, så  hon får nöjja sig med att kunna allt, lite halvdant... Fast så kanske det ofta blir med ens första tävlingshund. Och ja, när jag skaffade henne så hade jag ju som mål att testa ALLT. Jag satt där, hundlös, framför Youtube och kollade på Freestyletävlingar... åh va häftigt det såg ut! DET ville jag göra! Inte tråkig strikt lydnad... Och skogsgrejer tilltalade mig inte alls. Men så hamnade jag på min älskade brukshundklubb Jönköpings bhk. Och ja, idag har jag testa lite av varje: Agility, Freestyle, HtM, Tävlingslydnad, Rallylydnad, Bruks och IPOspår och Brukssök. Och hittills gillar jag lydnaden och söket helt klar bäst. Att det kan bli så? :) Men jag är glad att jag haft inställningen att pröva allt, för annars hade vi kanske slutat innan söket, och det vore ju trist.

Jo, jag fick ju veta på lägret att jag pysslar med alldeles för mycket i söket. Det är här, hit, fot, jobba in, sök, visa, varefiggen, varedom? visa mig, visa mig då, kom igen!... Och sen petar jag på henne. Inte som en korrigering..jag bara justerar in henne åt det håll jag vill skicka...
Sen fick jag oxå höra att Zonda är alldeles FÖR LYDIG - av både sökinstruktören och brukslydnadsinstruktören. Så dom gav Zonda koppeltvång. Åtminstone på klubben. Jag har nästan aldrig koppel på Zonda, inte på klubben heller, för hon sköter sig allt som oftast väldigt bra, lyder, typ alla gillar henne, och hon gillar de flesta...

Varför? Jo, just pga detta! Hon är lydig hela tiden. Hon sköter sig hela tiden. Med koppel på behöver hon inte bry sig lika mycket, hon kan stänga av å bara lulla runt lite. Så jag har försökt hålla detta, tänka på att ha på koppel lite oftare just därför. Plus att hon får ligga mer i bilen när vi inte tränar, för att hon ska slippa jobba hela tiden.

Jag å min sambo har hunnit med två  och veckor semester på Malta. Det var två helt fantastiska veckor med MYCKET snorkling och trevliga stunder i skuggan med nåt kallt att dricka i handen. Men ja.. två veckor var lite länge att va borta från Zonda, jag hade nog gärna lagt lite av den tiden på att träna hund istället... :P Och jag förstod nog inte riktigt hur mycket jag saknat Zonda förrän jag kom hem. Det är så himla skönt att ligga i soffan och se den lilla lurvbollen ligga å vila på golvet. Det är så tomt i ett hem utan hund, det fattas liksom något. Under tiden vi var borta var Zonda hos en släkting som gillar skogspromenader. Så hon har fått gått långt varje dag och fått mycket kärlek, så det är ju inte henne det går någon nöd på. :) Men ja, hon var ju liiite glad att se oss oxå.

På söndag ska vi premiärtävla i sökappellen. Jag tror inte vi blir godkända/uppflyttade, men vi måste ut känna på hur det att tävla i bruks. Brukset skiljer sig så mycket ifrån lydnaden och rallyn att tävla i. Det är så mycket mer, av allt. Mer saker att hålla reda på, det tar mer tid, det krävs mer ork, man måste tänka mycket mer!

Hur skulle det kunna gå på söndag?
Söket - allt mellan fullt och noll. Förhoppningsvis inte noll. Troligvis inte fullt (pga mig, hennes trassliga matte). Men hon kändes bra idag, så det kan gå vägen.
Budföringen - den borde jag avstå. Hon kan hela momentet 10-mässigt, förutom delen när figgen ska klappa på henne. Då skäller hon ut vederbörande. Så, noll här. Där ryker 20 p.
Platliggningen - hon har hittills inte rest sig på en platsliggning på tre år, och då tog det 4 min och 55 sek... mao 5 sek kvar innan momentet var slut den gången. Och inte ens då försökte hon gå fram till någon.
Men vi har inte tränat så mycket med skott på länge, så vi får se. Sist jag testade med skott så låg hon så fint. Platsen brukar vara hennes säkra tia, men man kan aldrig vara säker... man är ju nämligen inte ensam på planen.
Linförigheten... oj, den är bara nåt vi måste ta oss igenom. gör vi det utan att nolla blir jag asnöjd. För Zonda har som bekant inte alls gillat att gå fot på appelplan senaste året. Här måste jag, oavsätt resultat, försöka ladda om och fokusera på nästa moment.
Framförgåendet - får avstå den. Den har vi inte ens tränat klart ens lite. Ytterligare 20 p borta.
Läggande under gång - Om Zonda bara följer med mig och går fot och jag lyckas få till kommandot utan en massa dk eller så, då kan vi få både 9 och 10p på den.
Inkallning - kan få avdrag för att hon kanske sätter sig snett. Eller om jag blir stressad och inte lyckas få iväg kommandot rätt och i lagom tid. (ha is i magen!) Vi skulle kunna få 10p här.
Apportering - hon kan tjuvstarta och sätta sig snett, annars borde denna ge bra poäng.
Hopp över hinder. Får vi inte 9 eller 10p här blir ja nog irriterad :P Hon har kunnat den asbra varenda gång senaste tiden. Men som vi vet, allt kan hända på tävling.


Så, det kan gå precis hur som helst i helgen. Men om jag bara lyckas fokusera på vad jag ska göra och inte allt annat så kan det gå bra. Jag ska inte dit för att imponera på någon, jag ska dit för att utvärdera mig själv å min hund och se vad en brukstävling är. Vi ska ha trevlig på både lydansplan och i skogen. Kan jag lyckas med det har vi en chans att det går bra. Jag ska bara släppa prestationsångesten. Den som bara har blivit sämre för varje tävling, bra där. Jag ställer som högre och högre krav på mig för varje tävling, och det stör mig.

Aja, over and out för denna gången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar