måndag 7 januari 2013

Nytt år och snart tävlingsdags!

Nytt år och snart är det tävlingsdags!

Första officiella lydnadstävlingen är vi anmälda till - Rilo Cup! Enda riktiga "orosmomentet" är att det är i ett ridhus och att det är flera planer nära varandra. Men annars ska det nog gå bra. Ska försöka följa med Johanna till stallet och försöka snika åt mig lite ridhustid där. En kvart eller nåt, bara så vi inte blir helt chockade på tävlingsdagen. Och bara av att va i ett stall gör ju att hon lugnar sig med alla lukterna. Vill ju helst inte ha en hund som stannar i linförigheten för att äta hästbajs. Men blir det så så blir det så.

Var och tränade här om dagen och även om vi kan alla momenten (vi har ju tränat LK1 till leda) så behöver vi uppdatera "ställande under gång" - hon ställer sig så länge jag säger rätt, men hon måste stå kvar när jag kommer till henne.
Apporten är ett moment jag måste läsa på, så att jag vet hur jag ska göra sen dom ändrade reglerna (för nåt år sen). Zonda fixar apporten, det är bara jag som måste bli säker på när jag får ge henne den, även om jag skulle missuppfatta testledaren (igen...).

Sen har vi ju mest tränat inomhus den senaste tiden, så vi ska gå ut och göra "hopp in" och se hur det går innan tävling, mest för att se vilka dubbelkommandon och olater jag lagt mig till med.

För det ÄR länge sen vi tränade regelbundet, hennes skendräktighet/skenvalpighet förstör!

Hon sätter sig lite snett ibland i fotgåendet, men det skiter jag i just nu, nu är det viktigaste att hon tycker det är KUL att gå fot. För när hon tycker det är kul, då jävlar går hon snyggt! Men om det inte är kul, då får vi knappt 6,5 på LF. Inte lika kul när jag vet vad hon går för, egentligen. Men ja, det kommer bli lite jobbigare för henne, för platsen i sig är lite ju jobbig

Innan dess vilar sig Zonda i form och hjälper mig med bloggen!


Jul å nyår då!
Jo det har vi hunnit med. Vi har som vanligt firat jul på ganska många olika platser. Alla ska hinnas hälsas på!  Bästaste julklappen var ett par kängor från Haglöfs. Nu är ja snart fullkittad med mina Lundhagsbyxor :) Zonda tyckte nog att paketet med dentastix som hon fick öppna helt själv var bäst! Zonda gillar att öppna julklappar!



Det var oxå första gången sen 1998 som det var en Jul utan Tobbe. Det var lite tomt. Visst, det var tre hundar på jul ändå, men det var fortfarande lite tomt.


Zonda klarade nyår ganska bra. Vid tolvslaget gick husse å jag ut på balkongen för att titta på raketerna, då gillade inte Zonda att vi lämnade henne inne. Hon var inte helt nöjd över raketerna, men hon åtminståne vara med oss, bättre med öppen än en stängd balkongdörr tyckte Zonda, märkligt nog. Det regnade så vi gick strax in och tittade på allt från köksfönstret (det smällde på både länge o väl här) å det tyckte Zonda var bättre. Att titta på allt ifrån hennes plats i köksfönstret med husse å matte intill sig, det var rent av mysigt. Då var det inga oroligheter kvar.

Gott nytt år på er!

3 kommentarer:

  1. Vad kul att höra från en släkting till Lili!!!!! :-) Och trevligt att ni har en blogg! Den ska vi följa :-)

    /Elin

    SvaraRadera
  2. Jag ska skriva på RILO CUP så jag håller tummarna och hejjar på er nere på planen !!!

    SvaraRadera
  3. Åh va kul. Vi får se hur det går, jag har inte lyckats med min träning som jag velat (skador, influensa... bortförklaringar..) så vi får la se :P
    Ses där!

    SvaraRadera