måndag 4 april 2016

Sökträning på jbhk





Hela söndagen har vi varit på jbk nästan hela dagen. Zonda har gått 150m sök - med råge det längsta hon någonsin gått!
Vi har haft lite stök med att hon har skallat på figgar vid belöning, och som bekant ska ju inte en rullehund göra det.



Jag har ju oxå haft som ständigt problem att med att motivera Zonda att jobba, så jag har jobbat hårt med att hon dra upp henne innan hon ska jobba.
Men vi har testat några gånger att jag inte hetsar upp henne så innan, och idag verkade hon nästan lite halvlåg och jag var bra sugen på att skalla igång henne ordentligt innan - men lät bli! Jag höll mig till planen! 😀



Det låg tre figgar ute, jag hade ingen aning om var.
Första skicket så traskade hon ut, alldeles för grunt och snett. Jag ropade in henne och skickade igen, då gick hon rakt och fick upp tempot lite.
...och för varje skick fick hon upp tempot mer och mer. Hon sackade alltså inte! 😀😀😀

För så har det varit alla år tidigare, att varje skick går lite lite långsammare.
Och hon tuffade på. Markerade figgarna så fint och skällde inte på en enda.
Jag skickade henne rakt in i snår och0 hon tog sig snabbt igenom även det.

Hon gjorde tomslag efter tomslag utan att tröttna. Det gick inte i någon hysterisk fart, men hon tappade inte heller farten efterhand.

Hon gick 150 m sök! Det har aldrig hänt förut. Jag är så stolt och nöjd med henne! Som vi slitit och vilka fantastiska träningskompisar vi har!



Min lilla superstar, det lilla pyret, Huayra, fick även testa sök. Första figgen gick bra och hon tyckte det var riktigt roligt att kampa med en okänd person. Fårskinstuss i snöre är ju såå kul!
Nästa figge var svår att hitta tyckte hon, och han satt ju gömd bakom en liten sluttning, han verkade ju vara en jävligt suspekt typ alltså! ...men återigen så var ju den där tussen väldigt rolig att kampa med, så hon tog snart mod till sig och efter en stund ville hon verkligen inte släppa! Duktiga lilla tösa!!!

Sen var vi kvar på klubben flera timmar och lekte och vilade om vart annat.
En helt perfekt söndag alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar