fredag 5 juni 2015

Bildbomb :) Och lite om vårens tävlingar

Detta inlägg blir mest en bildbomb på hur underbart glad Zonda blivit efter kastreringen för 6 månader sedan :D Men först lite text :P



Sen har vi även tävlat lite i vår, för första gången på två evigheter!
En start i LK2 som resulterade i uppflytt och 9 - 10p på ALLT utom rutan som vi nollade. Men trots nollad ruta blev vi uppflyttade på 164p. Och detta i ett blåsväder som gjorde att Zonda nästan lättade i vindbyarna ^^ (På riktigt - jag fick vänta på att hon skulle landa med framtassarna innan jag gick, när vi blev kommenderade framåt på läggande under gång.)

Vi har även vågat oss på ännu en start i appellsök! Förhoppningen var så klart att bli uppflyttade, men det var inte målet. Målet ar att ha roligt, att få köra ett fullt sök och genomföra hela tävlingen. Och det lyckades vi med. Inte utan lite incidenter såklart, men vi lyckades. Så nu vet jag hur en brukstävling kan vara.
När vi klev in på sökbanan så skickade jag Zonda och hon sprang ut så fint ungefär där jag skickade henne. Rutan var väldigt sned, så vänster var nästan rakt bakåt, och höger var snett framåt. Så det blev några fler skick på vänster sida för att få med sig hörnet ordentligt och det fick vi. Dock tyckte Zonda att den där figgen som satt där behövde en ordentlig utskällning - inte okej när man är rullhund. Så jag kallade in henne och skickade på andra sidan, tomslag, skickade på vänster igen - och ännu en gång skällde hon ut figgen istället för att markera. Här fick jag en plan att om jag får henne att markera figgen på andra sidan så kanske hon fattar vad det var hon skulle göra på vänstra figgen.

Och så blev det. Det blev en träff på högerfiggen, klockren och jättefin. Den figgen låg ihopkrupen under massa granris, man såg bara skorna. Efter det skickade jag ännu en gång på vänsterfiggen och Zonda går ut fem meter och blindmarkerar (tar rullen utan att vara hos figgen, sånt ger avdrag, framförallt när det var så tydligt som här), jag kallar in och skickar igen på samma ställe. Vi det här laget vet jag ju var figgen är, så när precis när Zonda är framme så kallar jag in henne - hon gör en klockren och tyst markering och även fint påvis.

Betyg 5 och 6 av de två domarna. Avdrag för utskällning av figg och blindmarkering. Men jag var skitnöjd - Zonda hade trots trasslet tuffat på slag efter slag och till slut hade min plan lyckats!

Och eftersom Zonda fått för sig att man inte ska kladdas på när man tränar så nollade vi budföringen - och därmed även uppflyttningen.

Lydnaden gick sisådär. Det var lååång väntetid mellan söket och lydnaden, och jag borde satt in Zonda i bilen mycket tidigare, men hon strosade runt och  mös på klubben vi var på, så jag hade inte hjärta att göra det ^^ Hon var mao inte så peppad när det väl var dags för lydnad. Jag trodde stenhårt att vi skulle nolla linförigheten så som det såg ut, men vi fick 7 - 7... det var ju bara att tacka och vara glad. De andra momenten, förutom framförgåendet, fick vi höga betyg på.

Dagen slutade på 230p men ingen uppflytt. Jag är dock nöjd med dagen! Visst, man har ju alltid i huvudet "tänk om hon markerat första figgen som hon brukar och ska"... osv... men jag är ändå nöjd och var det då oxå :)


Lite random bilder från senaste veckorna!

Första söket för året i lite värme. Det tyckte pumin va JÄTTEJOBBIGT! :P


Bättre då att busa runt vid Axamosjön, varma dagar, tycker Zonda. Hon får dock inte alltid bestämma. ^^






Frukostben i det gröna

Eller Langos på marknaden i Jönköping. Mycket uppskattat! 




 Just ja, vi har ju skaffat råttor. Lady Sybil och Lady Margolotta. Här myser Zonda och Margo på fönsterbäcket :)



En blöt och geggig dag vid Vätterns strand 




Den här nosen!




Repris på foton från i julas. Pälsen har ju blivit MYCKET bättre! Men hon är fortfarande helt kal över korset... rätt opraktiskt om vintern. Hoppas hon inte blir så här illa även nästa vinter.. hoppas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar