måndag 21 oktober 2013

Zondas första merit! RLDN

Då har vi hunnit med att tävla i Rallylydnad på Jönköpings Brukshundklubbs Klubb Mästerskap. Och Zonda och jag vann det på 97p! Då var jag både förvånad och glad :) För det var en riktigt klurig bana, det var LÄTT att gå vilse och göra fel. ^^




Det har även varit en officiell dubbeltävling i Rallylydnad i Linköping. Och det slutade med att Zonda nu kan titulera sig som RLDN. :)

Men till dagen. Jag sov över hos min bror och hade då bara inte ens en mil att köra på morgonen till tävlingen. Jag gav mig iväg en timme innan banvandringen skulle starta. Gott om tid, trodde jag. Vad jag inte visste var att vägbeskrivningen var riktigt kass och att det inte satt uppe en enda skylt om vart det var någonstans. Sanna inte imponerad.


Väl på plats så kändes organiseringen på allt väldigt lös. Ingen ordning på saker å ting. Den där milen (8,5km?) tog en halvtimme pga brist på skyltning. Så jag var på plats en kvart innan sista anmälan var, och de hade visst precis öppnat sekretariatet, så det var givetvis en lång och långsam kö i för att få anmäla sin ankomst. Vad är det för fel på att ha sekretariatet öppet långt innan, så man slipper den där stressen och kan få ägna sig åt hunden istället?

Aja, bara köpa läget.
Det var kallt, så jag fick massera Zonda massa för att hon skulle hålla värmen i sin urusla päls. Hade behövt tagit med ett tjockare täcke. Och långkalsonger till mig själv. #notetoself
Missar av olika slag stör mig när jag ska tävla. Jag kände att "ja, jag har ju hittat hit, nu kommer banan bli enkel.".

Aja, bana ett var relativt simpel. Inga tempoväxlingar som störde till det. Däremot fick Zonda för sig att hon skulle bita i kopplet! Vafan! Det hände på tävlingen på KMet första gången, just vid momentet sitta framför. Så när det nu hände IGEN på tävling så bara kom det - "Nej!"... tusan.. man får inte säga Nej på tävlingsplan när man tävlar rallylydnad.
Och sen då? Lite senare på banan så var momentet sitta framför och backa 1,2 och 3 steg, och även där började hon bita i kopplet, så då tappade jag helt räkningen.. och då kom det en lång ramsa svordomar.. *doh!* Aja, jag hade iaf vett nog att säga dom med pipig och glad röst, fixa resten av banan och belöna min hund ordentligt efteråt. Så det drog visst inte ner poängen så mycket som det kunde göra.
Jag drog på mig -10 där (jag gjorde ju inte momentet rätt, då blir det -10) och några småsaker, så vi slutade på 87poäng. Inte helt nöjd, men det var iaf godkända poäng! (över 70).


Nästa bana: Ungefär samma svårighetsgrad på banan, men här var hon lite mer med mig, inget bit i kopplet, så det gick betydligt bättre. Men jag ska nog inte bli domare i Rally. Jag hade dragit på nosande både en å tre gånger. Trots det slutade det på maxpoängen 100. Glad och förvånad kan jag säga! Och vi fick fina och snälla kommentarer efteråt,  sånt är alltid glädjande :) "Det var trist att det inte var så många som såg det, vi sa att nu missade dom nåt!" Den ska jag ta med mig till stunder då det känns lite sämre. :D


Så dagen slutade med två tävlingar avklarade på godkända poäng. Första tävlingen på 87p räckte till en andra plats och den andra på 100p som räckte till klassvinst! Och med tre tävlingar avklarade så kan Zonda nu titulera sig RLDN och nu är vi uppflyttade till fortsättningsklass! Härligt!



Jag måste oxå visa er en sötnos jag träffade på under dagen.
Gissa  rasen!




Efter tävlingen (som slutade nästan två timmar efter utsatt tid... fick  vänta flera timmar på prisutdelningen... weeiii) så åkte vi hem till brorsan och hans tjej igen, åt lite, hängde lite. De gosade med en trött Zonda som däckade i knät på dom båda. Alla nöjda :)


Idag har vi tagit det lugnt, en timmes promenad är vad det blivit. Men Zonda verkar va nöjd, hon liggar däckad här bredvid. Hoppas alla tar sig ut även när höstvädret inte är så här vackert!


Utan även när det ser ut så här, å småregnar lite :P Det var frisk luft i alla fall :)


Nu ska vi ta det lite lugnt från både tävlande och tränande ett tag. Blir att försöka satsa på Söket lite mer istället för planlydnad.

Trevlig höst på er!

5 kommentarer:

  1. Grattis och bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Grattis till er titel :D Och tack för namnförslag det är ju en tjej så Artax och Atreyu går bort även om det är mycket bra namn :) Om kommer om några veckor så spänningen är olidlig just nu :D

    SvaraRadera
  3. Grattis :) Så kul för er :)

    SvaraRadera
  4. Snyggt med en titel! Stort GRATTIS! Teyla vill oxå ha en, men det är lite svårt eftersom vi aldrig är iväg och tävlar... ;) När det gäller valp så verkar det suga lika mycket i valpköpartarmen på dej som på mej! Får nästan panik när jag ser valpbilder och är nära på att göra ett impulsköp! (skulle dock inte ske ;))

    SvaraRadera
  5. Oj, va ni är duktiga :) Grattis till titeln och så fina poäng :) / Eva med Kenszo & Csim

    SvaraRadera