tisdag 18 september 2012

Lydnad trots löp och Dragtankar

Åkte till JBK för att.. för att... ja, för att inte sitta hemma bara antar jag. För väl där gjorde vi inte mycket nyttigt.
Vi tränade lite fritt följ i blötan. Tränade lite inkallningar med ställande.
Tränade lite på att backa.. helst rakt bakåt. Tränade lite på att stå på bakbenen utan stöd från mig, mer än att jag håller handen över henne. Det var kanske 20 min, sen hade jag slut på idéer.
Jag vill träna in "rutan" från lydnadsklass 2, men den har funkat bäst att träna in med kamp och lek, men nu när damen börjat löpa funkar inte kampen som belöning längre, så det är ingen idé. Hon kan kampa lite, hoppa efter den lite, men det funkar inte som belöning längre. Fan. Hon som brukar funka så bra med lek-belöning. Rutan vill jag helst inte träna in med godis heller, för jag vill inte att hon ska börja leta i rutan efter godis, det vore förödande.
Trist att hon ska bli en sån soffpotatis pga löpet.. än värre brukar hon bli pga skendräktighet och sen skenvalpighet. Surt. När hon löper går det ju fortfarande att träna med henne, för då är hon väldigt intresserad av kontakt och gos, men sen... sen blir det svårare.

Zonda slövovven.
Jag har ju gått å blivit lite intresserad av drag med hund. Dock har jag insett att man måste ha så mycket prylar... Jag har en hund, en sele och en  cyckel, so far so good. Men jag behöver nån form av antenn som håller ut kopplet från cyckelns framhjul oxå, och jag vill inte betala 500 för det. För jag tror att vi kommer att trassla in kopplet i framhjulet, inte minst i början när hon inte riktigt lärt sig det hela. Det här med draglina har jag oxå funderat över, jag har hittat billiga resårlinor som jag tänkt ha, men jag vill ju inte att allt ska vara resår, så då måste jag fixa det på nåt sätt, och övergången mellan expanderlina och fast vill jag inte ha nån metall i heller, så det blir spännande att lösa.. för jag vill inte slakta nåt koppel heller... Och spårlinan får gärna fortsätta vara hel den oxå, vill inte klippa i den.. Och om nån vill vara "hare" åt oss när vi väl testar, så är det bara att höra av sig.
Får NÅNTING måste jag göra åt att Zonda är en sån soffpotatis efter löpet. Och sen behöver hon bättre kondis för att hålla ihop under lydnaden ordentligt. Blir hon inte trött så orkar hon mer... fan va simpelt det lät!

Gosa, inte busa. Mycket viktigt vissa tider.
Bilden ovan är ett toppenexempel på Zonda nu. I vanliga fall kommer hon och puttar på mig när jag sitter vid datorn och säger "kom nu matte! Kom så går vi ut och gör nåt kul! Kom så åker vi till klubben!". Idag sa hon, väldigt tydligt "lyft upp mig, jag vill gosa, och jag tänker inte gå ens om det är obekvämt att ligga i ditt knä". Och så här låg hon, minst en timme. Verkade inte va så bekvämt, men bara hon fick ligga i knät var hon nöjd. Helst skulle hon ligga på min arm oxå, men det blir så svårt att skriva utan högerarm.

När vi var på klubben så tränade vi på nåt iaf, men det känns så lönlöst när det ändå inte går att träna på det man vill. Jag har ju tillfälligt gett upp "rutan", men jag har försökt få upp hennes intresse för apportering och apporter. För jag har insett nu att ska jag ta mig upp till lk3 och ev. elit så kommer det hänga på apporteringarna. Jag måste träna bredare än bara inför lk2. Men hon verkar tycka att det är kul med detta "nya" apporteringsprylarna. Men det är oxå en sak, hon lär snabbt men tröttnar rätt fort oxå, lite "men vi kan ju det här ju". Och det är en balansgång att få det att både hålla apporteringen kul OCH rätt. Men men, nu har vi börjat mer med det iaf. Resten får tiden utvisa.


Appropå barmarksdrag så hittade jag en toppenblog med massa tips som jag hämtat massa info ifrån, kolla den om ni är nyfikna på draget!
http://lillaliam.se/?cat=17


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar