tisdag 19 januari 2010

Jul, Nyår och Klicker!

Jaha, det var runt hundra år sedan jag skrev nåt, men men.

Jul och Nyår har passerat. Min underbara galning Zonda klarade nyå5rmed bravur. Raketerna var inte ett dugg läskiga. Lite smått spännande, men knappt det. Julafton var oxå en höjdare tyckte hon, hon fick öppna en del paket - vilket i hennes värld innebär att hon får vara destruktiv! Weeei!


Nu har vi tagit tag i träningen igen (inte nån jobbig fysträning, få inte för er nåt nu), träningen på Brukshundsklubben vill säga. Och en del trix och lydnadsträning hemma oxå Det går bra! Hon älskar klickerträning, och därmed gör jag oxå det. Hon anstränger sig verkligen för att ta reda på vad jag vill, tänker satan! Och till slut får hon till det. Idag har hon lärt sig att buga, det tog 5 minuter kanske. Efter att ha tränat det vid tre olika tillfällen, några ggr per gång, så kan hon det utan handkomando oxå! Detta har hon alltså lärt sig idag bara, började i förmiddags. Visst ja, ikväll har hon lärt att backa upp på en låg kartong. Detta för att få lite ordning på bakdelen, så att hon fattar att denns position oxå räknas när vi tränar - tex under lydnadsträningen, och då framförallt fot.

Just ja, i förra veckan började vi träna in fot. Alltså bara den delen när hon sitter och tittar på mig - än så länge. Det går oxå bättre och bättre.

Hon är sååå duktig, det är verkligen hur kul som helst när hunden börjar fatta klicker, och börjar erbjuda beteenden.

Klicker for life!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar